Woonstichting Stek | Website & Kennissysteem

De Noordwijkse Woningstichting, Vooruitgang en Stek zijn in 2020 organisatorisch verder gegaan als Woonstichting Stek. Samen met Seneca heeft Stek de website vernieuwd. Want bij een nieuwe fusieorganisatie hoort natuurlijk een nieuwe website. Een website die niet alleen aansluit op de nieuwe huisstijl, maar ook op de informatie- en interactiebehoefte van huurders. Samen met Liesbeth Gort, communicatieadviseur bij Stek, blikken we terug én kijken we vooruit naar de (door)ontwikkeling van Stek-wonen.nl!

Sfeerbeeld Website Stek

De website als startpunt van interactie

Een website is het digitale visitekaartje van je organisatie. Het was dus logisch dat de fusie van de woningcorporaties zou leiden tot een nieuwe website in de huisstijl van Stek. Dat was ook het moment om te kijken naar het doel van de website en de wijze waarop deze huurders kan helpen om informatie te brengen en te halen.

Liesbeth Gort vertelt: “De website is vaak het startpunt van interactie, omdat huurders via de website naar ons portaal Mijn Stek gaan of via een formulier een vraag stellen. We willen maatwerkbeleving ‘aan de voorkant’ bij onze huurders en efficiënte standaardprocessen ‘aan de achterkant’ voor onze medewerkers”.

De oude website was te vergelijken met een e-brochure, die vooral náást alle andere informatie bestond. “De nieuwe website is nu de primaire bron”, legt Liesbeth uit. “Vanuit communicatie hebben we het beleid ‘digitaal tenzij’. Dit betekent dat we uitgaan van digitale middelen en oplossingen tenzij er goede argumenten zijn om daarnaast ook nog offline zaken te ontwikkelen.

We gaan dus niet uit van een gedrukte brochure, maar van een webpagina met eventueel een download die je zelf kunt printen. Op die manier heb je altijd de meest recente informatie.

Integratie website, kennisbank en digitaal portaal

De nieuwe website heeft Stek gerealiseerd samen met Seneca, partner van Aareon, de leverancier van het portaal Mijn Stek.  Seneca levert naast de website ook de kennisbank bij Stek. De website, de kennisbank en Mijn Stek zijn dan ook geïntegreerd, zodat actuele kennis en informatie voor iedereen op elk moment beschikbaar is.

De website voorziet huurders bijvoorbeeld in het antwoord op vele vragen, dankzij de koppeling met de kennisbank. Daarnaast gebruiken medewerkers uit alle geledingen van Stek de kennisbank, zodat zij steeds over dezelfde actuele informatie beschikken en die ook delen. Alle veelgestelde vragen worden vanuit de Kennisbank op de website gepubliceerd.

Vanaf het portaal Mijn Stek starten huurders werkstromen en persoonlijke informatie wordt via Mijn Stek ontsloten, zo vertelt Liesbeth: “De website is daarbij in veel gevallen het startpunt. Huurders beginnen vaak in het publieke domein van de website en zodra ze persoonlijke vragen of zaken hebben, dan worden ze naar het portaal geleid."

Het is de uitdaging om die overgang van publiek domein naar eigen omgeving zo soepel mogelijk te laten verlopen: “Onze doelgroep is niet altijd even digitaal vaardig. Vriendelijke en adaptieve systemen zoals die van Seneca en Aareon helpen met de adoptie van digitale werkstromen.

Tevreden met het eerste resultaat

Liesbeth kijkt tevreden terug op de intensieve samenwerking die nodig was op de website in korte tijd te realiseren. “De bouw van de website was een enorme uitdaging in tijd. In die snelkookpan is keihard gewerkt en was het continu hoofd- en bijzaken scheiden: wat is kritisch voor 1 juli 2020 (de fusiedatum) en wat zou ook erna kunnen? Dat spel hebben we met elkaar gespeeld om de deadline te kunnen halen.

Het eerste resultaat is een website waar Stek blij mee is, maar Stek kijkt ook graag vooruit en wil de visie ‘maatwerkbeleving aan de voorkant met standaardprocessen aan de achterkant’ samen met Seneca en Aareon doorontwikkelen.

"De bouw van de website was een enorme uitdaging in tijd. In die snelkookpan is keihard gewerkt"

Optimaliseren van de online dienstverlening

Stek wil in de nabije toekomst vooral de toegankelijkheid van de online dienstverlening verder verbeteren: “Denk aan automatisch gevulde formulieren, ontsluiten van de kennisbank in het klantportaal en het optimaliseren van de workflow zodat klanten sneller antwoord krijgen of geholpen worden. Buiten en binnen gaan steeds dichter bij elkaar komen.

De eerste stappen daarbij zijn de introductie van slimme online formulieren en een upgrade van de zoekfunctie van zowel de website als de kennisbank naar Enterprise Search. Al tijdens het typen van de zoekopdracht worden straks de belangrijkste zoekresultaten in een overzichtelijk uitklap-menu getoond. Eén klik op het zoekresultaat leidt je meteen naar de juiste pagina.

Bezoek stek-wonen.nl en volg de ontwikkelingen op de voet!

Wij maken gebruik van Cookies op onze site.

Meer informatie